Vervangen aanbruggen Kwakelbrug

Onderdeel van de EMVI-aanbesteding ‘reconstructie Meijepad’ was het opknappen van de Kwakelbrug. In 2002 is het ophaalgedeelte vernieuwd.  Begin 2016 zijn de  aanbruggen door MTL vervangen.

Deze oude aanbruggen zijn in de loop der jaren zodanig gezakt, dat de helling te stijl werd om met de fiets te gebruiken. De lengte van de aanbruggen is daarom aangepast van 10 naar 20 meter.

De oude funderingspalen van hout zijn rond de waterlijn afgezaagd waarover een stalen kruisjuk gemonteerd is. Op de jukken zijn stalen liggers (IPE300 en UNP-300) bevestigd. Het brugdek is gemaakt van glasvezelversterkt composiet met een slijtlaag. Hierdoor is de brug nagenoeg onderhoudsvrij en heeft een lange levensduur.

Door de slijtvaste slijtlaag blijft de brug, ook in natte situaties, veilig begaanbaar. De houten leuning (Bilinga) is gekozen vanwege de natuurlijke uitstraling.

Tijdens de werkzaamheden is gebruik gemaakt van pontons. Het oude dek is in zijn geheel weggetakeld en op de pontons afgevoerd. Het nieuwe stalen dek is op de pontons naar de brug gevaren en op zijn plek getakeld met onze rupsgraafmachine CAT 312.

Het Meijepad is een veel gebruikt fietspad voor woon-werk verkeer en school-leerlingen. Afsluiting zou betekenen dat deze personen 10 km om moesten fietsen. MTL scoorde punten in het EMVI-plan door de toegankelijkheid tijdens de gehele periode van uitvoering te waarborgen. De aanbrug aan Nieuwkoopse-zijde is in één werkdag vervangen, daarna de aanbrug aan de Meije-zijde. Door middel van een noodbrug en assistentie van onze hoveniers bleef het Meijepad open.

Naast het opknappen van deze brug heeft MTL ook het Meijepad voorzien van Easypath-betonplaten.

← VorigeVolgende →